University of Kerbala - College of Engineering - University of Kerbala, Karbala 56001, Iraq.Kerbala Journal for Engineering Sciences2709-67182220220601Experimental, Finite Element and Statistical Analysis of Temperature Generated in AISI 304 Stainless Steel during Drilling Operationدراسة عملیة ونظریة وتحلیلیة لدرجة الحرارة المتکونة فی الصلب المقاوم للصدأ 304 خلال عملیة التثقیب7395174651ENAmjed MajidDepartment of Mechanics, College of Engineering, University of Basrah, Basrah, IraqAbdulkareem FlaihHassanDepartment of Mechanics, College of Engineering, University of Basrah, Basrah, Iraq.Qais AbdulhassanAbdulhassan RishackDepartment of Mechanics, College of Engineering, University of Basrah, Basrah, Iraq.Journal Article20210703The drilling operation was found in the early time of modern technology due to the importance of this operation in manufacturing. The drilling operation was developed to meet the requirements of modern industry. The study of factors that influence the drilling operation is very important to develop and enhance the performance of drilling tools and machining. The objective of this study is to prove the closeness between experimental and FE works to measure the temperature in a specified point on the workpiece. This closeness will be evidence of the reliability of FE temperatures to extract the linear and nonlinear expressions in the SPSS program. For experimental work, a 10mm diameter drill bit of 118ᴼ point angle was used to make three drilling operations by using a radial drilling machine. Three cutting speeds of (100-200-300) rpm, with fixed feed rate and drilling depth as 0.15mm/rev, and 3mm, respectively. The experimental operations are included in the FE study for validation. For numerical study, 3D simulations based on the FE method by using Deform-3D Ver.11 commercial software were executed to explain the influence of drilling parameters as well as drill bit point angle on the temperature generated in the workpiece material in dry drilling of AISI 304 stainless steel. Two drill bits of HSS have been used in this study with 10mm diameter and these tools are different in point angle of 110° and 118°, respectively. The drill bits are imported from a specific website in the format of STL. The workpiece modeling shape is cylindrical with a diameter of 50mm and 5mm thickness. The cutting parameters include three cutting speeds as (100, 200, and 300) rpm, and three feed rates as (0.15, 0.25, and 0.35) mm/rev, and the depth of drilling is constant for all operations as 3mm. The results provided a good closeness between experimental and their FE operations and the decision was to assume the FE temperatures reliable, and qualified to be used in SPSS work. The results showed that the temperature generated in the machined models increased with speed for both tools and the temperature generated by the tool of 118° point angle is higher than the temperature generated by the tool of 110° point angle. The influence of feed rate was also investigated. There was a good closeness between FE temperatures and nonlinear regression ones which indicated to consider the temperature variation as nonlinear in this study.<em><span lang="AR-IQ" dir="RTL">تم اکتشاف عملیة التثقیب فی وقت مبکر من التکنلوجیا الحدیثة نظرا لاهمیة هذه العملیة فی الصناعة. هذه العملیة تم تطویرها لتلبیة متطلبات الصناعة الحدیثة. دراسة العوامل التی تؤثر فی عملیة التثقیب مهمة جدا لتطویر وتحسین اداء ادوات القطع والعملیة بصورة عامة. الغرض من هذه الدراسة هو اثبات التقارب فی قیاس درجة حرارة معینة على سطح قطعة العمل بین العملی باستخدام الة تثقیب واداة تثقیب والنظری باستخدام برنامج تشوه- ثلاثی الابعاد. هذا التقارب یعتبر دلیل على موثوقیة درجات الحرارة النظریة فی ایجاد معادلتین احداهما خطیة والاخرى غیر خطیة لقیاس درجة الحرارة باستخدام البرنامج الاحصائی. للجزء العملی تم استخدام اداة ذات قطر 10 ملم وذات زاویة اداة قدرها 118 درجة وتمت عملیات التثقیب باستخدام الة تثقیب نصف قطریة. ثلاث سرعات قطع وهی (100-200-300) دورة/دقیقة وسرعة التغذیة ثابتة وقدرها 0.15 ملم/دورة وعمق التثقیب هو 3 ملم. العملیات التطبیقیة موجودة من ضمن العملیات التی تمت بالبرنامج. الجزء النظری (البرنامج) والذی یعتمد على طریقة العنصر المتناهی الصغر حیث تم اجراء دراسة تأثیر سرعة القطع والتغذیة وزاویة النقطة للأداة على درجة حرارة القطعة ولهذه الدراسة تم استخدام اداتین ذات قطر ثابت 10 ملم و زاویة نقطة مختلفة احداهما 110 درجة والاخرى 118 درجة والاداتین تم تنزیلهما من موقع الکترونی مجانی. شکل قطعة العمل اسطوانی ذات قطر 50 ملم وسمک 5 ملم. السرعات هی 100- 200- 300 دورة/دقیقة وسرعة التغذیة 0.15-0.25-0.35 ملم/دورة وعمق قطع ثابت لکل العملیات 3 ملم. النتائج اثبتت تقارب قوی بین الجزء العملی والنظری الخاص به ولهذا السبب یمکن اعتبار نتائج العملیات النظریة موثوقة لغرض استخدامها فی الدراسة التحلیلیة. السرعة اثرت بشکل ملحوظ على درجة الحرارة حیث ازدادت الحرارة بازدیاد السرعة کذلک الاداة ذات زاویة النقطة الاکبر ادت الى حصول حرارة اکبر فی قطعة العمل. الحرارة الناتجة من الدراسة التحلیلیة اثبتت تقارب قوی بین درجات الحرارة الناتجة من البرنامج والانحدار اللاخطی الذی نتج من استخدام البرنامج الاحصائی وبذلک یمکن اعتبار التغیر الذی حصل فی الحرارة فی هذا البحث هو تغیر لا خطی.</span></em>https://kjes.uokerbala.edu.iq/article_174651_42d719e7af139046c82f5f8b8a3e9ee3.pdfUniversity of Kerbala - College of Engineering - University of Kerbala, Karbala 56001, Iraq.Kerbala Journal for Engineering Sciences2709-67182220220601Effect of Changing Running Capacitor on Performance of a Single–Phase Induction Motorتاثیر تغییر المتسعة الدائمیة على اداء المحرک الحثی احادی الطور96107174652ENMarwa DawoodDepartment of Electrical Engineering, College of Engineering, Mustansiriyah University, Baghdad, Iraq.Amer M.AliDepartment of Electrical Engineering, College of Engineering, Mustansiriyah University, Baghdad, Iraq.Journal Article20220320Single-phase induction motors are used in multiple applications in whichhaving the correct value of the capacitor linked to auxiliary winding allows the motor to work effectively. The current study used finite element analysis based on Magnet software to investigate the effect of changing the running capacitor on the performance of a single-phase squirrel cage induction motor with non-uniform stator slots, as well as using AutoCAD to model the stator due to its asymmetrical slots. The design documentation for a 0.5 hp, 36 stator slots, and 48 rotor bars, 25 µF, four-pole tested model are used to simulate the motor. The precision of model outcomes is confirmed successfully by comparing its outcomes of rated current and torque with motor nameplate data. The effect of changing the running capacitor on the performance of a single-phase induction motor is discussed in this study. To demonstrate the simulation's versatility in motor design, the auxiliary branch capacitor was modified (increasing and decreasing) and the effect of each instance on the motor's performance was investigated.<em><span dir="RTL"> <span lang="AR-IQ">تُستخدم المحرکات الحثیة أحادیة الطور فی تطبیقات متعددة حیث تسمح القیمة الصحیحة للمتسعة المرتبطة بالملف المساعد للمحرک بالعمل بفعالیة. استخدمت الدراسة الحالیة تحلیل العناصر المحدودة بناءً على برنامج</span></span><span lang="AR-IQ"> <span dir="RTL"> </span></span><span>Magnet <span lang="AR-IQ" dir="RTL">لاستقصاء تأثیر تغییر متسعة التشغیل على أداء محرک الحثی نوع القفص السنجابی أحادی الطور بفتحات الجزء الثابت غیر المنتظمة ، وکذلک استخدام</span> AutoCAD <span lang="AR-IQ" dir="RTL">لنمذجة الجزء الثابت بسبب فتحاته غیر المتماثلة. تستخدم وثائق التصمیم لمحرک اختبار رباعی الأقطاب بقوة 0.5 حصان و 36 فتحة ثابتة و 48 قضیبًا دوارًا و 25 مایکروفاراد لنمذجة المحرک. تم تأکید دقة نتائج النموذج بنجاح من خلال مقارنة نتائجها للتیار المقدروعزم الدوران مع بیانات لوحة المحرک. تمت مناقشة تأثیر تغییر متسعة التشغیل على أداء المحرک الحثی أحادی الطور فی هذه الدراسة. لإثبات تنوع المحاکاة فی تصمیم المحرک ، تم تعدیل متسعة الملف المساعد (زیادة ونقصان) وتم التحقیق فی تأثیر کل حالة على أداء المحرک.</span></span></em>https://kjes.uokerbala.edu.iq/article_174652_361a10bff0669f4bc6d5a0ece9ca24e2.pdfUniversity of Kerbala - College of Engineering - University of Kerbala, Karbala 56001, Iraq.Kerbala Journal for Engineering Sciences2709-67182220220601A Review of Automatic Nodule Detection Algorithms of Lung Cancer in CT-Scan Imagesمراجعة البحوث فی مجال اکتشاف سرطان الرئة بالصور السینیة108128174653ENZahraa HussainAbd Al RahmanDepartment of Information Technology, College of Computer Science and Information Technology, University of Kerbala, Karbala, IraqElham MohammedDepartment of Information Technology, College of Computer Science and Information Technology, University of Kerbala, Karbala, IraqJournal Article20220329Lung cancer has repeatedly surfaced as among the most fatal diseases that humanity has ever known. It is also one of the highest frequent malignancies and one of the leading causes of mortality. Lung cancer cases are quickly expanding. The disorder has a desire to keep asymptomatic in its initial phases, the ability to manifest is exceedingly difficult. As a result, early tumor identification is critical in healing. The sooner a patient is diagnosed, the better his or her prospects of healing and survival. In order to effectively diagnose the condition, technology is crucial. Based on their observations, several researchers have come up with solutions. In the latest years, a number of computer-aided diagnostic (CAD) procedures and systems have been proposed, implemented, and produced in order to use digital transmission to tackle this issue. Such algorithms employ a variety of machine learning and deep learning approaches, along with multiple methodologies based on image processing-based approaches for predicting cancer malignant levels. The purpose of this research is to find, compare, and evaluate a variety of image categorization, semantic segmentation, and other methodologies for categorizing and identifying lung cancer in its early phases.<em><span lang="AR-IQ" dir="RTL">یعتبر سرطان الرئة من أکثر الأمراض فتکًا على حیاة البشریة، حیث یعتبر من أکثر الأورام الخبیثة انتشارًا وأحد الأسباب الرئیسیة للوفاة. تزداد حالات سرطان الرئة بسرعة، ولکن فی المراحل الاولیة للمرض یکون بدون أعراض، حیث یکون اکتشافه صعب للغایة. لذلک یعد التعرف المبکر على اورام الرئة أمرًا بالغ الأهمیة فی انقاذ حیاة المریض. کلما تم تشخیص المرض مبکرًا ، کانت فرصة الشفاء أفضل. ومع تقدم التکنولوجیا فی جمیع مجالات الحیاة بما فی ذلک المجالات الطبیة، تم اقتراح وتنفیذ طرق متقدمة لمعالجة سرطان الرئة وذلک من خلال استخدام إجراءات وأنظمة لتشخیص المرض بمساعدة الکمبیوتر حیث تم استخدام عدد من الخوارزمیات المتنوعة بالاعتماد على أسالیب التعلم الآلی والتعلم العمیق ، إلى جانب استخدام منهجیات متعددة تعتمد على الأسالیب القائمة على معالجة الصور للتنبؤ بمستویات السرطان الخبیثة. الغرض من هذا البحث هو إیجاد ومقارنة وتقییم مجموعة متنوعة من تصنیفات الصور والتجزئة الدلالیة والمنهجیات الأخرى لتصنیف وتحدید سرطان الرئة فی مراحله المبکرة. </span></em>https://kjes.uokerbala.edu.iq/article_174653_8ce4714db524b229816c45e13ceea17a.pdfUniversity of Kerbala - College of Engineering - University of Kerbala, Karbala 56001, Iraq.Kerbala Journal for Engineering Sciences2709-67182220220601User Habits Impact on Winter Energy Consumption in Iraqi Housesأثر سلوک المستخدم فی استهلاک الطاقة شتاءا فی المنازل العراقیة129144174655ENHaider I.AlyasariArchitecture, College of Engineering, University of Kerbala, Karbala, Iraq0000-0002-1636-5771Maryam D.AltaweelArchitecture, College of Engineering, University of Kerbala, Karbala, IraqHussein Attya,Architecture, College of Engineering, University of Kerbala, Karbala, IraqJournal Article20220425In this research, heating systems in Iraqi houses were discussed and analyzed to study their effect on energy consumption during winter. The study area was regionalized into three regions depending on prevailing climates: north, central, and south. An online survey was conducted to collect usage patterns and observe occupancy behavior related to heating systems in Iraq. Heating systems were classified into three major categories: electrical, fuel, and augmented. Detailed questions were included in the survey to collect as much data as possible for crosschecking and future research.<br /> Consequently, the heating systems usage collected from the survey was classified into three main categories according to the type of energy utilized. Subsequently, a descriptive statistical analysis was carried out and followed by a Chi-square analysis to investigate the mutual relationships among different variables involved in the study. Results show that electrical systems dominate others due to the safety and cleanness characteristics compared to other fuel systems such as kerosene or natural gas. Education level and culture play essential roles since intellectual people pay more attention to safety and environmental health.<em>فی هذا البحث تمت مناقشة وتحلیل أنظمة التدفئة فی المنازل العراقیة لدراسة تأثیرها على استهلاک الطاقة خلال فصل الشتاء. تم تقسیم منطقة الدراسة إلى ثلاث مناطق حسب المناخ السائد: الشمال والوسط والجنوب. تم إجراء مسح عبر الإنترنت لجمع أنماط الاستخدام ومراقبة سلوک الشاغلین و المرتبط بأنظمة التدفئة فی العراق. تم تصنیف أنظمة التدفئة إلى ثلاث فئات رئیسیة: الکهربائیة والوقود والمعززة (المختلطة). تم تضمین أسئلة مفصلة فی المسح لجمع أکبر قدر ممکن من البیانات للتدقیق المتبادل. تم تصنیف استخدامات أنظمة التدفئة التی تم جمعها من المسح إلى ثلاث فئات رئیسیة وفقًا لنوع الطاقة المستخدمة. بعد ذلک ، تم إجراء تحلیل إحصائی وصفی وتبعه تحلیل مربع کای للتحقیق فی العلاقات المتبادلة بین المتغیرات المختلفة المشارکة فی الدراسة. بینت النتائج أن التدفئة المعتمدة على الکهرباء هی المهیمنة على باقی الانظمة بسبب خصائص السلامة والنظافة مقارنة بأنظمة الوقود الأخرى مثل الکیروسین أو الغاز الطبیعی. فضلا عن ان مستوى التعلیم والثقافة یلعب دورا أساسی حیث یولی المثقفون مزیدًا من الاهتمام للسلامة والصحة البیئیة.</em>https://kjes.uokerbala.edu.iq/article_174655_d66b1da5c792dc59ef35c8c38017f01f.pdfUniversity of Kerbala - College of Engineering - University of Kerbala, Karbala 56001, Iraq.Kerbala Journal for Engineering Sciences2709-67182220220601Emission Formation Comparison of Spark Ignition Engines Using Different Fuelsمقارنة تکوین الانبعاث لمحرکات الإشعال بالشرارة باستخدام أنواع مختلفة من الوقود145156174654ENOras ObayesDepartment of Power Mechanics, Technical Institute of Babylon, Al-Furar Al-Awsat Technical University (ATU), Babylon, IraqMohanad AldhaidhawiTechnical Institute of Kufa, Al-Furar Al-Awsat Technical University (ATU), Kufa, IraqMuneer NajeeDepartment of Power Mechanics, Technical Institute of Kufa, Al-Furar Al-Awsat Technical University (ATU), Kufa, IraqJournal Article20220521Alternative fuels are a fun renewable resource that can help minimize particle pollution from internal combustion engines. At a constant engine speed of 2500 rpm, a comparative numerical analysis was undertaken to analyze the impacts of four alternative fuels (ethanol, hydrogen, gasoline, and liquefied petroleum gas (LPG)) on exhaust gas emissions. Carbon monoxide, nitrogen oxide, and unburned hydrocarbons are all monitored as exhaust gases. According to this study, using fuels including ethanol and hydrogen can significantly reduce emissions. With hydrogen, the majority of hazardous contaminants in exhaust gas are significantly decreased. In comparison to gasoline, hydrogen contains relatively clean unburned hydrocarbons. Ethanol and hydrogen are clean fuels that do not contribute to increase in net emissions from engines. The findings showed that ethanol fuel emits less carbon monoxide than regular gasoline, but LPG emits more CO. Furthermore, ethanol fuel burns cleaner and produces less CO than gasoline. In comparison to LPG fuel engines, NOx emissions were greater for gasoline fuel engines. Nonetheless, ethanol-fueled engines created less NOx than gasoline-fueled engines. When working in lean conditions, the NOx emission of the hydrogen-fueled engine was about ten times lower than that of a gasoline-fueled engine. The studies also demonstrated that hydrogen fuel engines emit less HC pollution than gasoline fuel engines, but gasoline fuel engines emit more than ethanol fuel engines.<em>الوقود البدیل هو مورد متجدد ممتع یمکن أن یساعد فی تقلیل تلوث الجسیمات من محرکات الاحتراق الداخلی. عند سرعة ثابتة للمحرک تبلغ 2500 دورة فی الدقیقة ، تم إجراء تحلیل رقمی مقارن لتحلیل تأثیرات أربعة أنواع من الوقود البدیل (الإیثانول والهیدروجین والبنزین وغاز البترول المسال</em><em> (LPG)) </em><em>على انبعاثات غازات العادم. یتم مراقبة کل من أول أکسید الکربون وأکسید النیتروجین والهیدروکربونات غیر المحترقة کغازات عادم. وفقًا لهذه الدراسة ، فإن استخدام الوقود بما فی ذلک الإیثانول والهیدروجین یمکن أن یقلل بشکل کبیر من الانبعاثات. مع الهیدروجین ، یتم تقلیل غالبیة الملوثات الخطرة فی غاز العادم بشکل کبیر. بالمقارنة مع البنزین ، یحتوی الهیدروجین على هیدروکربونات نظیفة نسبیًا غیر محترقة. الإیثانول والهیدروجین وقودان نظیفان لا یساهمان فی زیادة صافی الانبعاثات من المحرکات. وأظهرت النتائج أن وقود الإیثانول ینبعث منه غاز أول أکسید الکربون أقل من البنزین العادی ، ولکن غاز البترول المسال ینبعث منه المزید من ثانی أکسید الکربون. علاوة على ذلک ، یحترق وقود الإیثانول بشکل أنظف وینتج أقل من ثانی أکسید الکربون من البنزین. بالمقارنة مع محرکات وقود غاز البترول المسال ، کانت انبعاثات أکاسید النیتروجین أکبر بالنسبة لمحرکات وقود البنزین. ومع ذلک ، فإن المحرکات التی تعمل بوقود الإیثانول تنتج أکاسید النیتروجین أقل من المحرکات التی تعمل بالبنزین. عند العمل فی ظروف ضعیفة ، کان انبعاث أکاسید النیتروجین من المحرک الذی یعمل بوقود الهیدروجین أقل بحوالی عشر مرات من انبعاثات المحرک الذی یعمل بالبنزین. "أظهرت الدراسات أیضًا أن محرکات الوقود الهیدروجین تنبعث منها نسبة أقل من تلوث الهیدروجین من محرکات وقود البنزین ، لکن محرکات وقود البنزین تنبعث منها أکثر من محرکات وقود الإیثانول</em><em>.</em>https://kjes.uokerbala.edu.iq/article_174654_ff4816d167d7e2fab3d00192361d6c03.pdf